רישיון למשאית גיר אוטומט
בתאריך ה- 07.10.2024 הותקפו אזרחי מדינת ישראל על ידי בני בליעל.
התקפה זו היוותה יריית פתיחה למלחמה שהחלה בבוקר שמחת תורה.
בעקבות המלחמה הנוראית, בכדי להכשיר נהגי משאית, צבא הגנה לישראל נאלץ להאיץ לימודי הנהיגה על משאית.
המכשול העיקרי בהכשרתם של נהגי משאית, היה הקושי של חיילים, חלק גדול מהם ללא רישיון כלל, לצלוח את המבחןה מעשי (טסט), על משאית. כאשר היו צריכים תוך פרק זמן קצר להתרגל לנהיגה עם גיר ידני.
שהזמן קצר והמלאכה מרובה, מצא לנכון משרד הבטחון לפנות למשרד התחבורה בבקשה לאשר מהר ככל שניתן לימודי נהיגה על גיר אוטומט.
רישיון למשאית על גיר אוטומט, מוזר ככל שיישמע, לא היה קיים עד ינואר 2024 במדינת ישראל.
למרות שניתן היה להוציא רישיון על גיר אוטומט על כלי רכב שונים (אופנוע A2 אופנוע A1, רכב פרטי כמובן, רישיון לאוטובוס אוטומט ואפילו הוצאת רישיון על גיר אוטומט לסמי טריילר או משא כבד), רישיון C1 (משא קל עד 12 טון) לא ניתן היה להנפיק עד לאותו זמן.
משאיות המיועדות לשמש מורי נהיגה צריכות לעמוד במספר תנאים, ראשית המשאית חייבת להיות בעלת קבינה כפולה (דאבל קבינה), עם משקל מסויים (מוסיפים משקולות למשאית ללימודי נהיגה) ועליה כמובן להיות בעלת דוושות כפולות שיאפשרו למורה לשלוט במשאית ממקום ישיבתו ליד הנהג, בנוסף על המשאית לכלול את כל הנדרש בכדי לשמש בטסט - סט מצלמות שישמשו את הבוחנים בעת טסט.
בארץ לא היו הרבה משאיות כאלו, ואלו שהיו במלאי, נרכשו על ידי שני בתי הספר הוותיקים, אשר מכשירים את חיילינו בעיר הבהדים (בית ספר יובלי, ובית ספר שרייבר).
החל מינואר ניתן היה ללמוד על משאית עם גיר אוטומט ב-3 ערים עיקריות - ראשון לציון, מודיעין ובאר שבע.
בסביבות יוני 2024 הגיעו עוד כ70 משאיות לארץ, חלקן נרכשו על ידי שני בתי הספר הנ"ל, והשאר על ידי בתי ספר נוספים בארץ.
אך מכיוון שיש צורך להכשיר את המשאיות ולהתקין עליהן את כל הציוד הנדרש, והכנה מלאה של משאית לוקחת כשבועיים בבמוצע, לאט לאט מטפטפות לאן משאיות עליהן ניתן ללמוד על אוטומט ברחבי הארץ.
רישיון למשאית אוטומט בעיקר משמש את קהל התלמידים אשר רוכשים טנדרים מסחריים למיניהם, בסגנון שברולט סילברדו, דודג' ראם ופורד F 250\350.
תלמידים חדשים ללא רישיון כלל גם מוציאים לעיתים רישיון C1 אוטומט בכדי להתחיל להתגלגל.
למרות שישנו עדיין אחוז נכבד של משאיות ורכבים מסחריים עם גיר ידני על הכביש, כלים אלו מצטמצים ורוב הרכבים המסחריים כיום בעלי גיר אוטומט.